از آب بازی تا

آموزش شنا ، شنای پروانه ، شنای قورباقه ، شنای کرال سینه ، کرال پشت و ...

از آب بازی تا

آموزش شنا ، شنای پروانه ، شنای قورباقه ، شنای کرال سینه ، کرال پشت و ...

تاریخچه فدراسیون نجات غریق جمهوری اسلامی ایران

 

فدراسیون نجان غیرق جمهوری اسلامی ایران
نجات غریق

تاریخچه فدراسیون نجات غریق جمهوری اسلامی ایران 

 

     در سال 1314 آقای گیبسون " GIBSON " به عنوان مشاور ورزشی بدون مرز به ایران سفر کرده و ضمن تدریس  تربیت بدنی  ،  اولین کلاس نجات غریق  را  در تهران ( اردوگاه منظریه ) برگزار نمود. دکتر حسین بنایی یکی از شاگردان ممتاز این دوره ، از سال 1317 تا سال 1323 به تدریس روش های نجات غریق و شنا در دانشکده تربیت بدنی تهران پرداخت . سپس یکی دیگر از شاگردان دکتر بنایی ، آقای داوود نصیری مسئولیت سازمان نجات غریق ایران را بر عهده گرفت و ایران در سال 1342 به عضویت کامل F.I.S. در آمد. در سال 1353 " سازمان نجات غریق ایران " به فدراسیون نجات غریق ایران " تغییر نام دادو آقای نصیری به عنوان اولین رئیس این فدراسیون منصوب گشت. در نیمه سال 1368 با مدیریت جدید آقای سید مصطفی میر سلیم و آقای بهروز اسفندیاری ، این فدراسیون به توسعة فعالیت های گسترده خود پرداخت. از جمله این فعالیت ها می توان به این موارد اشاره نمود: تشکیل مدرسه دانش آموزی نجات غریق در سراسر کشور، افزایش تعداد منجیان غریق از 5960 به بیش از 50000 نفر ، آموزش منجی غریق غواص ، برگزاری مسابقات ملی ومسابقات خاور میانه هرساله در بخش بانوان و آقایان و کسب مقام اول  ،  شرکت در مسابقات آسیا ( کسب مقام دوم ) و مسابقات آسیا-اقیانوسیه ( کسب مقام سوم) ، شرکت در کلاس ها و مجامع بین المللی، تربیت 10 مدرس بین المللی نجات غریق و 25 مدرس بین المللی غواصی در بخش آقایان و 15 نفر در بخش بانوان، تقویت امور آموزشی ، چاپ 11 جلد کتاب تخصصی ، تهیه قوانین مربوط به مدیریت استخرها و اماکن دریایی ، تهیه جزوات مربوطه و علائم هشدار دهندة استخر ها و اماکن دریایی و تهیه نقشه نقاط کور و خطر آفرین سواحل .
     با توجه به آنکه مسئولیت توسعه نجات غریق خاورمیانه با فدراسیون نجات غریق ایران می باشد ، هرساله کلاس های نجات غریق بین المللی از سوی مدرسان ایرانی در کشور های عربی برگزار می گردد. فدراسیون نجات غریق و غواصی جمهوری اسلامی ایران درحال حاضر با برخورداری از چهار عضو در فدراسیون بین المللی نجات غریق ( آقای سید مصطفی میرسلیم ، پشتیبان نجات غریق جهان ، آقای بهروز اسفندیاری عضو کمیته های نجات و توسعه جهان  و رئیس توسعه نجات غریق خاورمیانه ، خانم مریم صاحب الزمانی عضو کمیته اخلاق عدالت و تنوع فرهنگی جهان در هیات رئیسه فدراسیون جهانی و عضویت کامل در فدراسیون غواصی جهان C.M.A.S. ( آقای سید مصطفی میرسلیم , عضو کمیته فنی غواصی جهان ) به فعالیت خود ادامه می دهد. 
 
تاریخچه غواصی در ایران

      فدراسیون نجات غریق دررابطه با مسایل امداد ونجات به آشنایی به فن غواصی احتیاج داشته و به همین دلیل فدراسیون جهانی نجات غریق (ILS ) یکی از معتبر ترین مراکز آموزش منجی غواص در تمام سطوح در جهان می باشد و فدراسیون غواصی جهان در امور آموزش فدراسیون نجات غریق را هم سطح خود میداند . اما بدلیل اینکه کشور ما ارتباط دیگری با (CMAS ) اتحادیه  غواصی جهان داشته باشد در سال 1372 نسبت به تشکیل کمیته غواصی اقدام شد و غواصی آزاد بطور جدی مورد پیگیری قرار گرفت. امور غواصی در کشورمان قبل از انقلاب اسلامی در اختیار نیروی دریایی بود و پس از انقلاب هم در زمان جنگ تحمیلی غواصان سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی  نقش خوبی را ایفا نمودند . اولین غواصی آزاد به حدود سال 1348 بر می گردد که آقای خسرو بحرینی با تاسیس شرکتی بنام آرتیموس آن را بنا نهاد . در آن زمان دو نفر از مدرسین ،که در حال حاضربا فدراسیون نجات غریق و غواصی همکاری دارند، از شاگردان ایشان بودندو متاسفانه بدلیل عدم شناخت مردم از غواصی موفق به ادامه کار نشد و همچنین در شرکت نفت فلات قاره مشغول بکار شدند و در انجام طرحهای شرکت نفت فعالیت داشتند . در سالهای بعدو بخصوص در سالهای اخیر به منظور رشد این رشته چندین کلاس بین المللی تربیت مدرس غواصی تشکیل گردید که 15 نفر از بانوان و 25 نفر از آقایان دوره مدرسی را گذرانده و مشغول فعالیت می باشند . هرساله کلاسهای غواصی بین المللی متعددی در درجات مختلف در بخش بانوان و آقایان برگزار می شود و کسانیکه دوره سه ستاره خودرا به پایان برسانند در کلاس آمادگی شرکت کرده و با حضور مدرسین بین المللی از فدراسیون غواصی جهان در یکی از جزایر قشم و کیش دوره  مدرسی غواصی را خواهند گذراند. با توجه به فعالیت های مناسب در سالهای اخیر در رشته غواصی و سازماندهی آن ،از نظر  اتحادیه غواصی جهان این رشته در ایران به عنوان فدراسیون شناخته شد و در حال حاضر مانند دیگر رشته های ورزشهای آبی  مانند شنا و قایقرانی در دل فدراسیون نجات غریق و یکی از رشته های آن محسوب می شود . همه ساله مسابقات استخری و دریایی این رشته نیز به عنوان قهرمان منجی غواص برگزار می شود . به کلیه علاقمندان توصیه می شود که در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی این رشته جذاب تفریحی - ورزشی حتی برای استادان و هنرجویان آسیب پذیر و خطرناک بوده و باید با مطالعه و پیگیری مسایل جدید علمی بروز و با مشورت با مسئولین غواصی فدراسیون عمل نمایندکه محل آن در ورزشگاه شهید شیرودی وتماس از طریق تلفن 3- 88861222 می باشد .

 

عضو کوچکی از این خانواده بزرگ

سیدعلی اکبر مصطفوی 
نجات غریق
برچسب‌ها: تاریخچه فدراسیون نجات غریق جمهوری اسلامی ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.