از آب بازی تا

آموزش شنا ، شنای پروانه ، شنای قورباقه ، شنای کرال سینه ، کرال پشت و ...

از آب بازی تا

آموزش شنا ، شنای پروانه ، شنای قورباقه ، شنای کرال سینه ، کرال پشت و ...

استرس اکسایشی در شناگران




در سالهای اخیر، مفهوم استرس اکسایشی (Oxidative Stress) ناشی از تمرین (تخریب سلولها در سطح مولکولی ناشی از افزایش متابولیسم اکسیژن) بطور گسترده تری در میان ورزشکاران و مربیان شناخته شده است. در حالیکه به حداکثر رسانیدن متابولیسم اکسیژن در عملکرد ورزشی مفید است، اما این امر به قیمت افزایش استرس اکسایشی که بطور بالقوه ای زیان آور است تمام می شود. به همین دلیل علاقه بسیار زیادی به نقش پیشگیرانه ضد اکسیدانت ها در رژیم غذایی ورزشکاران استقامتی پیدا شده است .

اخیراً تحقیق جدیدی توسط محققین یونانی بر روی شناگران انجام شده است که مشخص می کند استرس اکسایشی حتی کودکان ورزشکار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در این تحقیق 17 ورزشکار جوان با متوسط سن 10.1 سال با 12 نفر از همسالان غیر ورزشکار خود مقایسه شدند. در این تحقیق توجه خاصی بر روی دو نوع از شاخصهای خون که در ارتباط با افزایش استرس اکسایشی هستند، شد.یکی از این شاخص ها ماده (thiobarbituric acid-reactive substances) یا TBARS و دیگری، شاخصهای مربوط به ظرفیت پیشگیری کننده ضداکسایشی از قبیل گلوتاتیون (glutathione) یا GSH است که نشان دهنده حفاظت در مقابل استرس اکسایشی می باشند.

نتایج نشان دادند که کاهش گلوتاتیون (GSH) در ورزشکاران 37% کمتر از غیر ورزشکاران است، اما گلوتاتیون اکسید شده(GSSG)  (گلوتاتیونی که با رادیکالهای اکسیژن ترکیب شده است) تفاوتی را نشان نداد. این امر در عوض بدین معنی است که نسبت GSH به GSH/GSSG) GSSG) در شناگران 43% کمتر از غیر ورزشکاران است. علاوه بر این غلظت TBARS حدود 25% در شناگران در مقایسه با کنترلها (نشانگر حد بالای استرس اکسایشی) بالاتر بوده و کل ظرفیت ضد اکسایشی (معیاری از توانایی کل بدن در مقابله با استرس اکسایشی) در حدود 28% کمتر خواهد بود. هرچه این نسبت کمتر باشد استرس اکسایشی در بدن بیشتر است و ظرفیت کل ضد اکسایشی (معیاری از توانایی کل بدن در مقابله با استرس اکسایشی) در حدود 28% کمتر خواهد بود.

نویسندگان این مقاله عنوان می کنند که استرس اکسایشی در کودکان شرکت کننده در تمرینات شنا نسبت به همسالان غیر فعال خود افزایش، و قابلیت ضد اکسایشی آنان کاهش یافته است. این امر نشان دهنده این است که آنها ممکن است بیشتر در معرض استرش اکسایشی ناشی از تمرینات طولانی و سخت باشند.

این یافته ها سؤالاتی را برای ما بوجود می آورد، سؤالاتی از قبیل اینکه آیا کودکان که اغلب در رژیم غذایی شان به اندزه کافی میوه ها و سبزیجات ضد اکسید کننده وجود ندارد بایستی از مواد مغذی ضداکسید کننده استفاده کنند؟ و یا اینکه آیا افزایش در استرس اکسایشی می تواند اختلالات دیگری را برای بدن درحال رشد ایجاد کند؟

دانلود مجموعه فیلم های آموزشی شنا



دانلود مجموعه فیلم های آموزشی شنا

مجموعه آموزشی شنا را برای یادگیری بهتر این ورزش برای شما قرار داده ایم که میتوانید آنرا در ادامه مطالب دانلود کنید.

سرور زیر را جهت دانلود انتخاب کنید

دانلود این مجموعه

پسورد: www.swim20.ir
برچسب‌ها: ">،

آدرس وب سایتهای فدراسیون شنای کشورهای مختلف جهان

فدراسیون جهانی شنا (FINA)

AMERICA

www.fen.org.ar/

Argentina 

www.bahamasswimmingfederation.com

Bahamas 

www.swimbarbados.com

Barbados 

www.cbda.org.br

Brazil 

Canada

www.swimming.ca

Swimming

www.diving.ca

Diving

www.synchro.ca

Synchronize

www.waterpolo.ca

Water Polo

www.caymanswimming.com

Cayman Islands 

www.natacionchilena.cl

Chile  

www.fecna.com

Colombia 

www.fecona.co.cr

Costa Rica

www.fena-ecuador.org

Ecuador 

www.visf.org

Virgin Islands

www.swimjamaica.com

Jamaica

www.fmn.org.mx

Mexico 

www.swimnazb.com

Netherlands Antilles

www.natacionpr.org

Puerto Rico

www.asatt.8m.com

Trinidad & Tobago

USA

www.usa-swimming.org

Swimming

www.usasynchro.org

Synchronize

www.usadiving.org

Diving

www.usawaterpolo.com

Water Polo

www.usms.org

Masters  

www.feveda.com.ve

Venezuela

EUROPE

www.osv.or.at

Austria 

www.plavani.cstv.cz

Czech Republic

www.svoem.dk

Denmark 

www.rfen.es

Spain 

www.uimaliitto.fi

Finland 

www.ffnatation.org

France 

www.britishswimming.org

Great Britain

www.dsv.de

Germany 

www.sportsnet.gr/3/303/e3031.html (English)

Greece

www.waterpolo.hu

Hungary 

www.swimireland.ie

Ireland 

www.sundsamband.is

Iceland 

www.isa.one.co.il

Israel 

www.federnuoto.it

Italy

www.ltuswimming.com

Lithuania

www.flns.lu

Luxembourg 

www.asaofmalta.com

Malta 

www.pvsm.com.mk

Macedonia

www.marenostrumswim.com

Monaco 

www.knzb.nl

Netherlands 

www.svomming.no

Norway 

www.polswim.pl

Poland 

www.fpnatacao.pt

Portugal 

www.frpolo.ro

Romania Water Polo

www.swimmsvk.sk

Slovakia 

www.plavalna-zveza.si

Slovenia 

www.vaterpolska-zveza.si

Water Polo  

www.omniway.sm/fsn

San Marino

www.omniway.sm/fsn

Switzerland 

www.fsn.ch

Sweden 

www.simforbundet.nu

Turkey 

www.turkyuzme.com

Ukraine 

www.swimukraine.org.ua

Serbia & Montenegro

www.waterpoloscg.com

Serbia & Montenegro

www.serbia-swim.org.yu

Switzerland 

OCEANIA

Australia

www.swimming.org.au

Swimming 

www.diving.asn.au

Diving 

www.synchroaustralia.org.au

Synchronize

www.waterpoloaus.asn.au

Water Polo

www.aussimasters.com.au

Masters 

www.fijiswimming.com

Fiji

New Zealand 

www.swimmingnz.org.nz

Swimming 

www.waterpolo.org.nz

Water Polo

www.nzmastersswimming.org.nz

Masters Swimming

www.swimsaipan.com

Northern Marianas

آموزش شنای پهلو


جزوه آموزش تخصصی شنا به روش های نوین ، آموزش مربیگری شنا ، آموزش امداد و نجات غریق اماکن آبی ، هیدروتراپی
bijar.swimming@yahoo.com                        **************
-----------------------------
 شنای پهلو

همان طوری که از نامش پیداست شناگر در حالی که به پهلو بر روی آب شناور است شنا می نماید در این شنا خستگی کمی به شناگر دست می دهد و به همین علت است که ناجیان غریق برای حمل غریق هایی که مسافت آنها با خشکی زیاداست از این نوع شنا استفاده می نمایند و این شنا همیشه جزء مورد امتحان ناجیان غریق می باشد حدود 80 سال قبل این شنا دارای مسابقاتی بود ولی از آن به بعد از مسابقات رسمی حذف گردید این شنا یکی از آسانترین شناها بوده و شناگران به راحتی می توانند بدین طریق شنا نمایند .
موقعیت بدن
بدن به حالت پهلو خوابیده و بر روی آب شناور می باشد سر طوری از پهلو در آب خوابیده است که دهان از خارج از آب نگه می دارد و در تمام مدت شنا دهان از آب خارج خواهد بود و به مانند دیگر شناها بدن باید حالت افقی خویش را بر روی آب حفظ نماید .
حرکت پاها
پاها در این شنا به حالت قیچی ضربه میزند در ابتدا یکی از پاها به عقب رفته در حالیکه پای دیگر به جلو برده می شود ودر عین حال بدن از پهلو بر روی آب دراز کش می باشد .
سپس پاها با یکدیگر نزدیک شوند قبل از توضیح مرحله به مرحله حرکت پاها و دست ها بایستی اشاره کنیم که قبل از اینکه این شنا را در آب انجام دهید بهتر است در خشکی مطابق شکل زیر اقدام به تمرین نمائید . سپس در آب با استفاده از گرفتن لبه ی استخر مطابق شکل زیر حرکت پا را تمرین کرده و بالاخره شنای کامل را در آب انجام دهید .
1- به پهلو به حالت کاملا کشیده دراز می کشیم دستی که زیر بدن است نیز کاملا" کشیده و در زیر سر طوری قرار دارد که کف آن به طرف زمین است .


2- پاشنه ها را به طرف باسن جمع می کنیم و دستی که کنار بدن بود را به طرف سینه بالا می بریم و دست بالای سر را به طرف سینه جمع می نمائیم .


3- در حالی که هنوز دستی که به موازات بدن بود در حال بالا آمدن بدن است پاها از یکدیگر جدا می شوند و دستی که کشیده در بالای سر قرارداشت به پایین آمده و از دست دیگر عبور می کند .


4- پاها به صورت قیچی به طرف هم جمع می شوند دست بالاتر شروع به کشش آب به طرف پایین و به موازات بدن مینماید ودست پایینی به صورت کشیده به طرف بالا حرکت می نماید .
 



شناگر برای مدت کوتاهی بایستی به همین وضع سر بخورد حرکت پا در این شنا همانطور که اشاره شد حرکت قیچی نامیده می شود .
تمرین های آموزش شنای پهلو
1- به پهلو به حالت کاملا کشیده دراز می کشیم برای تعادل بهتر یک دست تا 30 سانتی متر از سطح آب فاصله داشته باشد و با دست دیگر لبه ی استخر را بگیرید .


2- سپس در آب با استفاده از گرفتن لبه ی استخر مطابق شکل زیر حرکت پا را تمرین کرده و بالاخره شنای کامل را در آب انجام دهید .


برچسب‌ها: آموزش شنا , آموزش شنای پهلو

درباره شنـای موزون

شنای موزون
Synchronized Swimming
این ورزش که فقط مختص بانوان است نیازمند قدرت و در عین حال ظرافت بسیار بالائى است و تنها زمانى که با مهارت هاى بسیار مشکل دیگر همراه شود جذابتر و زیباتر خواهد بود.ممکن است که گاهى به این ورزش ژیمناستیک آبى نیز اطلاق شود.

انواع مختلف شناى موزون:
این ورزش از دو بخش تشکیل شده است: Routine و  Figures
Routine: این بخش مى‌تواند به ۴ روش انجام شود.  Sold(انفرادی)، Duet (دو نفره)، Trio (سه نفره)، Team (تیمی) که مى‌تواند ۴ یا 8 نفره باشد. بخش Routine نیازمند توان تنفسی، قدرت، سرعت، پویائى و کمى استعداد هنرى است.
Figures: این بخش که نیاز به کنترل خوبى داشته و فرد باید شکل و فرم صحیحى را به نمایش بگذارد.

تاریخچهٔ شناى موزون:
این ورزش در سال 1939 به‌عنوان یک ورزش در سطح دانشگاهی برگزار شد و در سال ۱۹۴۰ عمومیت بیشترى پیدا کرد و به خارج از محدودهٔ دانشگاهها راه یافت. در سال ۱۹۴۵ قوانین بین المللى در مورد رقابتهاى دو نفره (Duet) و تیمى (Team) توسط فینا شکل گرفت و در سال ۱۹۸۴ در رقابتهاى انفرادى (Sold) و دونفره (Duet) مدلهاى فراوانى کسب شد.
قضاوت و داورى در شناى موزون براساس داورى از نظر تکنیکى شامل تعادل (بالانس)، زمان‌بندی، انعطاف پذیرى و کنترل است.
داورى از نظر هنرى نیز بر پایهٔ میزان دشواری حرکت، مدت زمان زیر آب‌ ماندن، وزنى از بدن که بالاى سطح آب نگه داشته مى‌شود، میزان پیچیدگى الگوها و میزان وزین بودن و ظریف بودن حرکات استوار است.
هیئت داوران از 10داور متخصص و مجرب تشکیل شده است. امتیازبندى در این ورزش بسیار شبیه به حرکات اسکیت است و میزان اختلاف بین رتبهٔ اول و دوم مى‌تواند یک صدم امتیاز باشد.

واقعیتهایى در زمینهٔ شناى موزون:
فرد نباید با کف استخر تماس داشته باشد. راه رفتن، ایستادن و فشار دادن به کف استخر ممنوع بوده و در صورت عدم انجام آن فرد ۲ امتیاز جریمه مى‌شود. شناگر باید بتواند شانه‌هاى خود را بیرون از آب حفظ کند و براى این کار باید پاهاى خود را به روش مخصوصى به نام روش (Eggbeater) یا همزن حرکت دهد. چشمهاى شناگر در زیر آب باز است با مشاهده از زیر اب فرد مى‌تواند حرکات هم‌گروهى خود را ببیند و خود را با بقیه هم‌گام سازد تا حرکات موزون و مخصوصى شکل گیرد.
افراد مى‌توانند از طریق بلندگوهائى که در زیر آب نصب شده صداى موزیک را بشنوند. از بین همهٔ تجهیزات موردنیاز، سینوس بند از همه مهمتر است و فرد با به کارگیرى آن از ورود آب به بینى خود جلوگیرى مى‌نماید.
در بخش Routine پنج دقیقه‌ای، یک فرد ممکن است به مدت یک دقیقه بدون اینکه نفس‌گیرى کند زیر آب بماند و در این مدت به طور همزمان از حرکات دست‌ها و پاها براى معلق نگه داشتن خود روی آب استفاده نماید.
شناگران حرفه‌اى شناى موزون معمولاً ۶ روز در هفته و هر روز به مدت ۸ ساعت تمرین مى‌کنند.قسمت اعظم زمان تمرین در داخل آب است و بقیه زمان اختصاص به تمرینات بدنسازى و سرعتى دارد.

روشى که مى توان با آن پاها را بیرون از آب نگه داشته و حفظ کرد به کمک حرکت دست‌ها صورت مى گیرد. این کار اگرچه بسیار سخت و مشکل است اما پس از اینکه فرد توانست مهارت و قدرت لازم را در انجام آن کسب کند در مى یابد که این حرکت به عنوان پایهٔ شناى موزون در همهٔ حرکات مورد استفاده قرار مى‌گیرد.

مدت زمان بخش تیمى ۴-۵ دقیقه، دو نفره و سه نفره ۳-۴ دقیقه و انفرادى ۲-۳ دقیقه است.
Deck work: فرد قبل از اینکه در داخل آب حرکات را شروع نماید، در بیرون از آب یکسرى حرکات را انجام مى دهد که توسط هیئت داوران به عنوان امتیاز ثبت نمى شود.
هم اکنون این ورزش جذاب و دیدنى نه تنها در اروپا و آمریکا بلکه در ایران هم آموزش‌ داده مى‌شود. باید دانست که این ورزش قدرتى و در عین حال ظریف نیاز به استخرهاى مخصوص دارد و افرادى که علاقه به فراگیرى آن دارند باید حتماً در حین آموزش تکنیکها و الگوهاى رایج، تمرینات بدنسازی، قدرتى و استقامتى را هم به طور مداوم در برنامهٔ خود قرار دهند.