از آب بازی تا

آموزش شنا ، شنای پروانه ، شنای قورباقه ، شنای کرال سینه ، کرال پشت و ...

از آب بازی تا

آموزش شنا ، شنای پروانه ، شنای قورباقه ، شنای کرال سینه ، کرال پشت و ...

حرکات دست در کرال پشت

حرکات دست
گام هفتم : تکنیک دست کرال پشت نیز همانند دست کرال سینه دارای یک مرحله کشش ، یک مرحله فشار و یک مرحله بازگشت به حالت اولیه است . بدین صورت که دست جهت آغاز حرکت کشش به طور صاف و کشیده در بالای سر و درامتداد بدن و شانه از طرف انگشت کوچک ، درحالی که کف دست رو به طرف خارج است ، وارد آب می شود و حدود 15 تا 20 سانتی متر به عمق آب می رود . سپس با خم و جمع کردن آرنج ، دست حرکت کشش را از کنار بدن آغاز می کند و در ادامه با فشار آب به طرف پا و پایین ، همان گونه که در شکل دیده می شود ، آب را به پشت پا منتقل می کند و در آخر با انگشت شست و با آرنجی صاف و کشیده ، از آب خارج می شود و عمود بر آب ، به سوی بالای سر حرکت می کند . بهتر است با رعایت موارد مذکور درباره ی حرکت دست ، درخشکی به طور ایستاده تک تک دستها را تمرین کنید تا با اجرای صحیح و کامل حرکت دست کرال پشت آشنا شوید .
شکل ص 76
گام هشتم : در کنار دیوار بیرون استخر بایستید و در حالی که پشت شما به طرف دیوار است و با فاصله ی حدود 30 سانتی متر از آن ایستاده اید ، حرکت دست کرال پشت را به نوبت با دستها تمرین کنید . سعی کنید تا دست در بالای سر و برای آغاز حرکت کشش با انگشت کوچک با دیواره تماس حاصل کند و سپس با خم کردن آرنج ، حرکت کشش و فشار و برگشت به حالت اولیه را اجرا کنید .
شکل ص 77
گام نهم : با قرار دادن دوقلو در بین پاها به پشت بر روی آب غوطه ور شوید و به تمرین دست کرال پشت بپردازید . ابتدا یکی از دستهایتان را حرکت دهید و سپس حرکت با دست دیگر را شروع کنید .
شکل ص 77
تمرین گام نهم را می توانید در حالی که مچ پاهایتان را فرد دیگری گرفته است انجام دهید . همچنین در مرحله دیگری از تمرین می توانید در کنار دیواره استخر ، به طوری که پاهایتان بر روی دیواره و بالا تنه به پشت در داخل آب باشد ، قرار بگیرید . منتهی باید یک نفر مچ پاهایتان را در بیرون از استخر نگاه دارد . در این حالت با بدنی کشیده و صاف ، در سطح آب به اجرای حرکات دست به طور متناوب بپردازید .
گام دهم : با سُر خوردن به پشت ، شروع به انجام حرکات کشش و فشار دستها کنید و در این مرحله سعی کنید به طور ارادی پاهایتان را حرکت ندهید و اجازه بدهید بی حرکت به دنبال شما بیایند .
شکل ص 78

آموزش حرکات دست و نفس گیری

گام یازدهم : دستها در حرکت قورباغه از سر پنجه تا انتهای ساعد مسیر را به شکل عدد 5 فارسی طی می کنند . بدین صورت که با نوک پنجه های دست همراه با نوشتن عدد پنج ، آب را به زیر بدن و چانه خود می کشیم و سپس دستها را در کنار هم زیر چانه جفت کرده ، از محل دندانه عدد 5 به جلو بر می گردانیم . سپس پنجه ها را کمی از هم فاصله داده و مهیای اجرای حرکت دست بعدی می شویم . این تمرین را در حالت ایستاده ، روبروی دیوار تکرار می کنیم .
شکل ص 91
گام دوازدهم : حرکت دستهای شنای قورباغه را در کنار استخر در حالی که از کمر خم شده ایم ، تمرین و تکرار می کنیم .
به منظور هماهنگی سر با دستها جهت انجام حرکت نفس گیری بهتر است تمرینات نفس گیری را همزمان تمرین کنید تا یکباره هر دو مهارت را یاد بگیرید . برای این کار در تمرین گام دوازدهم همزمان با حرکت کشش دستها ( نوشتن عدد 5 ) سر را از محور گردن بالا ببرید تا اگر در حال دراز کش در آب باشید ، صورت و چانه شما از آب خارج شود . عمل نفس گیری را انجام دهید تا دستهایتان در کنار هم قرار گرفته و حرکت به سوی جلو را آغاز کنند و قبل از صاف شدن دستها به آرام سر را مجدداً به طرف پایین برگردانید .
شکل ص 92
گام سیزدهم : تمرین قبلی را در حالی که بر روی دیواره ی استخر بر روی سینه خوابیده اید و سر و سینه شما بر روی آب و بقیه بدنتان بیرون از استخر قرار دارد ، اجرا کنید . بدین صورت که پس از قرار دادن سر و صورت در آب شروع به تمرین همزمان دست قورباغه و نفس گیری نمایید .
گام چهاردهم : تمرین گام سیزدهم را با استفاده از یک نیمکت انجام دهید .
شکل ص 92
گام پانزدهم : در داخل قسمت کم عمق استخر و رو به طرف دیواره بایستید . پس از خم شدن از کمر و قرار دادن سر و سینه در آب ، اقدام به تمرین و تکرار دست و نفس گیری شنای قورباغه نمایید .
شکل ص 93
گام شانزدهم : تمرین دست و نفس گیری قورباغه را دو نفره بدین صورت انجام دهید که یک نفر مچ پاهای شما را بگیرد و شما درحال خوابیده بر روی سینه اقدام به تمرین کنید و نفر کمکی نیز دنبال شما راه بیاید .
شکل ص 93
گام هفدهم : بر روی سینه عمل سُر خوردن را انجام دهید و بدون کمک یار کمکی ، بدون عجله اقدام به تمرین دست و نفس گیری قورباغه کنید .
شکل ص 94

کنترل بهداشت استخر راهنمایی و مشاوره مدیران استخر جهت ساخت و یا اداره و کنترل محیط استخر تاسیسات

راهنمایی و مشاوره مدیران استخر جهت ساخت و  اداره و کنترل محیط استخر،تاسیسات

bijar.swimming@yahoo.com                        **************

----------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


کنترل بهداشت استخر
 معیارهای پاکیزگی آب استخرهای سرپوشیده شنا نزدیک به استانداردهای آب آشامیدنی می باشد.
آب استخر در صورت عدم رعایت استانداردهای بهداشتی می تواند بیماریهای حصبه ، شبه حصبه ، اسهال ، ناراحتیهای دستگاه گوارش ، عفونت چشم ، گوش ، حلق ، بیماریهای دستگاه تنفسی و حتی مقاربتی را ایجاد نماید. مهمترین عوامل آلوده کننده آب استخر افزایش تعداد شناگران ، عدم کنترل صحیح کلر باقیمانده و عدم کنترل بهداشتی شناگران قبل از ورود به استخر می باشد .
لذا به منظور حفظ سلامت قبل از بهره برداری از استخر شنا ، استخر می باید مجهز به تاسیسات تصفیه فیزیکی برای زلال سازی آب و گندزدایی به روش شیمیایی باشد.
تصفیه فیزیکی : شامل
a صاف کردن یا زلال سازی ( شامل ته نشین سازی در بستری از ماسه و دیگر مواد جدا کننده )
a 1) صافی تحت فشار ایجاد شبکه زه کشی در استوانه جهت سرعت بیشتر
تصفیه شیمیایی آب ، استفاده از مواد شیمیایی برای گند زدایی
از بین مواد گندزدای شیمیایی،کلر و مشتقات آن بیشترین کاربرد را دارد. باید توجه داشت که کلرزنی نمی تواند جایگزین واحدهای تصفیه فیزیکی گردد.
 
کلر زنی
کلر وقتی به آب افزوده می شود با آن ترکیب شده و اسیدهای هیپوکلر Hocl هیپوکلریت به (ocl) که به آن کلر آزاد می گویند تبدیل می شود.
کلرزنی به دو صورت انجام می شود.
1-    تزریق کلر مایع
2-    کلر زنی گازی Gas chlorinationمیزان کلر آزاد باقیمانده :
به منظور پیش گیری از آلودگیهای ثانویه آب استخر مقدار کلر آزاد باقیمانده بر اساس استاندارد می باید بین 1ppm-4ppm در تمام مدت استفاده از استخر باشد.
 
برای اطمینان از وجود کلر باقیمانده در حد استاندارد در کلیه ساعات باید این میزان بوسیله کیتهای کلرسنجی یا دستگاههای دیجیتال سنجش چک شود.
<< پول تستر – فتومتر – چک کیت کمپراتور و غیره >> در صورت کاهش میزان کلر باقیمانده ، میزان کلر تزریقی باید افزایش یابد.
مقدار کلر باقیمانده بستگی به pH دارد باتغییر pH آب میزان کلر باقیمانده نیز تغییر می یابد
pH مناسب آب استخرهای شنابین 8-2/7 می باشد که مرتبا باید توسط دستگاههای خاص چک شود.
(پول تستر – فتومتر – چک کیت کمپراتور و .... )
میزان کلر مورد نیاز گندزدایی عبارتست از اختلاف بین کلر افزوده شده با کلر باقیمانده  ( به صورت مرکب یا آزاد )
پس از حداقل 20 دقیقه  زمان تماس به حدی که همیشه میزان کلر باقیمانده در حدود 4ppm باشد.
عمل میکروب کشی
قدرت میکروب کشی به میزان تماس ، درجه حرارت و pH و غلظت ترکیبات احیاء کننده بستگی دارد.
از دیگر مواد گندزدا
ازن        ید        برم
استفاده از اشعه      UVگندزدایی با اشعه ماوراء بنفش را در یک لامپ جیوه ای با فشار کم می توان ایجاد نمود.
طول موج 2000  تا3000 انگسترم سریعا توسط آب جذب می شود
برچسب‌ها: بهداشت استخر , تاسیسات استخر

اخطار در مورد احتمال عفونت گوش

7- به دلیل تماس مستمر گوش ها با آب ، احتمال بروز عفونت در گوش ها وجود دارد . این عارضه ممکن است در گوش خارجی یا داخلی ایجاد شود . اگر چه حالت های دردناک اولیه در گوش خارجی و یا سوراخ شدن پرده ی صماخ ( به علت عفونت های قبلی یا جراحی ) ممکن است سبب اجتناب افراد از شنا کردن گردد ، ولی غالبا این ناراحتی ها باعث قطع تمرین توسط شناگران نمی شود . می توان با استفاده از گوشی های دست ساز و تجاری یا با آغشتن پنبه به پماد و قرار دادن آن درگوش ها همراه با استفاده از کلاه شنا ، تا حدودی از ورود آب به درون گوش ها جلوگیری کرد .
افرادی که دچار درد گوش می شوند ، بویژه آنهایی که قبلاً دارای ناراحتی های عفونی و یا سابقه جراحی گوش بوده اند باید به پزشک مراجعه کنند و درمان شوند و با اجازه ی پزشک متخصص به شنا کردن و یا انجام دادن تمرینات شنا بپردازند .
افرادی که آب وارد گوش آنها می شود اما درد و عارضه ی خاصی ایجاد نمی کند بهتر است از گوش پاکن های بهداشتی که در داروخانه ها وجود دارد استفاده کنند و از ورود اشیاء آلوده و سخت به درون گوش خودداری نمایند .

اصول مهم در تمرینات شناگران نوجوان




در سالهای اخیر توجه زیادی به شنای نوجوانان و جوانان شده است، و در سطح بین المللی به غیر از مسابقات المپیک در سن آزاد، مسابقات رسمی به اسم مسابقات گروهای سنی (Age Groups) برگزار میشود. چنانچه این نوجوانان تمرینات پیوسته و اصولی داشته باشند می توانند به سطوح قهرمانی در سطح ملی یا جهانی راه پیدا کنند.

برخی عوامل کاربردی مهم در تمرینات شناگران رده های سنی به شرح ذیل می باشد :

1- بهبود تکنیک:

مسلم است که مهارت با تکرار و تمرین ایجاد می گردد. یک مربی آگاه، ضمن رعایت اولویت برای مهارت های پایه، ملزم به گنجاندن تمرینات تکنیکی در هر جلسه تمرین بوده و تأکید خود را بر این نوع تمرین می گذارد.به عنوان مثال در هر جلسه علاوه بر تمرین، می تواند بر روی یکی از اصول تکنیکهای مهم پایه ای هر چهار شنا، تأکید کند.

مسئله مهم دیگر در تمرینات نظارت بر روی نحوه دم و بازدم یا بطور کلی تنفس شناگر است. نفس گیری شناگران باید به آرامی و با ریتم دست و پا انجام شود و به صورت انفجاری نباشد.

هر مربی خوب این را می داند که تکنیک شناگر از بیرون آب و فقط از یک جهت به خوبی قابل رویت می باشد. پس توصیه می گردد در مواردی نیز مربی از زیر آب و بوسیله عینک از جهات مختلف، تک تک شناگران خود را زیر نظر بگیرد. در این مشاهدات بهتر است روی موارد زیر دقت شود :
هماهنگی دست و پا تنفس وضعیت بدن در داخل آب فرکانس یا مسافتی که با یک دور کامل دست و پا طی میشود.
 2- اقتصادی کردن مسافت برای شناگران :

برای بهره برداری بیشتر از مقدار مسافت یا متراژهایی که شناگران در طول تمرین یا مسابقه طی می کنند و همچنین درجهت دسترسی به اهداف آمادگی جسمانی شناگران در آب، نکاتی وجود دارد که اهم آنها به شرح ذیل می باشد:

در ابتدای فصل تمرینات و دوران آمادگی، تمرینات را به سه بخش: آمادگی، تمرینات سخت و فصل مسابقات تقسیم کنید.

شناگران باید از شنای کرال سینه و کرال پشت بیشتر استفاده کنند و همچنین تمرینات دست و پای تنها بسیار می تواند مؤثر باشد. پس از پایان دوران آمادگی مربی میتواند از شناهای تخصصی و یا مختلط استفاده کند.

نکته مهمی که باید بر آن تأکید کرد، استفاده بیشتر از شنای تخصصی شناگر در نزدیکی فصل مسابقات است. همچنین در هر روز و جلسه تمرین اصل بار اضافی در تمام دوره ها باید رعایت شود. تداوم و منظم بودن تمرین اهمیت فراوان دارد.

استفاده از سیستمهای مختلف تمرین نیز ضروریست.

تمرینات تحت فشار زیاد برای نوجوانان مضر است چون سیستم بازسازی نوجوانان محدود میباشد.

3- توجه به وجود فاکتورهای مهم فیزیکی در شناگران (فاکتورهای آنتروپومتریک)

آنچه مسلم است یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب شناگران توجه به سابقه ژنتیکی اوست که تفاوتهای فردی را باعث می شود، به عنوان مثال و به بیان ساده شناگری که دارای پدر و مادری کوتاه قد است معمولأ دارای قد خیلی بلند نمی شود و به سختی شناگر موفقی خواهد شد.

لازم بذکر است تستهای مختلفی برای تعیین قابلیت و انتخاب افرادی که میخواهند وارد تیمها شوند وجود دارد که در پستهای بعدی به تفصیل آنها را شرح خواهم داد:

4- تمرینات آمادگی جسمانی 

دویدنهای سبک (Jogging) و تمرینات دایره ای متنوع، از تمرینات مؤثر در تقویت عضلات درگیر در شنا برای نوجوانان میباشد. به عنوان مثال شنای سوئدی برای تقویت عضلات سر شانه و دست و تمرین دراز نشست برای تقویت عضلات ناحیه شکم بسیار مفید است.

انجام تمرینات با وزنه برای دوران قبل از بلوغ معمولاً بدلیل محدود بودن سیستم بازسازی در نوجوانان توصیه نمی شود و بهتر است این ورزشکاران، تمرینات قدرتی و سنگین تر خود را با استفاده از وزن خودشان انجام دهند. همچنین تمرینات انعطاف پذیری نقش بسزائی در بهبود عملکرد شناگران دارد که باید در این بخش از تمرینات توجه ویژه ای به آن گردد.